Kracht van google alerts

16/10/2011
Geschreven door

Maximale uit Google alerts halen

Ik maak vaak gebruik van  Google Alerts als instrument om te zien hoe en met welk snelheid mijn concurrentie backlinks bouwen en voor het uitvoeren van andere SEO campagnes, zoals het bijhouden van buzz voor online PR of het volgen van blog activiteit over bepaalde onderwerpen. Ondanks zijn populariteit onder de internet marketeers, denk ik dat google alerts niet maximaal wordt benut.Dus laten we eens kijken naar een aantal typische gebruiken, in dit geval binnen een zoekmachine optimalisatie kader:

1. Monitoren van je merk/brand
De meest voor de hand liggende gebruik van Google Alerts is om toezicht te houden op je  merk activiteit. Google zal verslag uitbrengen over eventuele vermeldingen van uw merk op het web. Je kunt ook  waarschuwingen beperken tot specifieke indexen, je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om enkel en alleen te worden gewaarschuwd als uw merk op blogs of nieuws sites genoemd wordt.

Monitoring merk activiteit kunt u niet alleen om te beoordelen waar je merk is genoemd, maar ook laten we u een mogelijke link building activiteiten of mogelijkheden monitor.

2. Backlink controle
Een meer geavanceerde gebruik van Google Alerts is het invoeren van een Google-operator, zoals bijvoorbeeld ” inanchor: Seoconsulent”, die waarschuwingen verzend als de merknaam Seoconsulent  in de backlinks voorkomt(binnen het feitelijke anchor tekst) in plaats van alleen vermeld op de pagina.

Hetzelfde geldt voor zoektermen op niet-merken. Bijvoorbeeld, als ik vermeldingen wil volgen van de keyphrase “SEO training” binnen links, voeg ik de volgende opdracht “allinanchor: seo training” in Google Alerts om te worden gewaarschuwd voor nieuwe geindexeerde backlinks  met de keyphrase “SEO training”.

3. Monitoren van verschillende soorten content
Door gebruik te maken van geavanceerde Google operators in Google Alerts , kan een SEO expert  inzicht krijgen in hoe de verschillende soorten content, zoals PDF-bestanden of Flash is geïndexeerd worden. Dit is vooral handig voor de bewaking on-page optimalisatie van de Flash-inhoud die in het verleden problemen kan hebben veroorzaakt als niet-indexeerbare content.

Door de toevoeging van de waarschuwing “trefwoord filetype: swf” of “trefwoord filetype: pdf”, kunnen we de inhoud van Flash-en PDF-bestanden, respectievelijk monitoren voor de desbetreffende trefwoord.

Als u dit wilt beperken tot uw eigen site dan dient u het volgende in te tikken in google alerts: “trefwoord filetype: swf site: mysite.nl”.

google alerts

4. Concurrentie-analyse voor SEO trefzinnen
Je kunt d.m.v google alerts ook toezicht houden op linkbuilding van je concurrentie. Monitoring concurrent het gebruik van trefwoorden is het voor de hand liggende gebruik van Google Alerts voor zoeken campagnes. U kunt de volgende alerts toevoegen in google alerts om op de hoogte gehouden te worden van snelheid waarop je concurrentie backlinks bouwen.
“Trefwoord” site: siteconcurrent.nl – creëert alerts van nieuwe trefwoorden op de site van mijn concurrent.

“trefwoord” -site: mijnsite.nl – verhindert me om gewaarschuwd te worden van “trefwoord” weergegeven op mijn eigen site

allinachor: trefwoord site: concurrentsite.nl – waarschuwingen maken als trefwoord is opgenomen binnen de links op de website van mijn concurrent

5. Controle van pagina indexering
Ik maak gebruik van Google Alerts om mij te informeren over de onlangs geïndexeerde inhoud op mijn eigen website. Bijvoorbeeld, worden gewaarschuwd dat dit blog post is geïndexeerd door Google, voeg ik de volgende waarschuwing in Google Alerts:

site: seoconsulent.nl

6. Het genereren van leads door middel van zoekactiviteiten
Door gebruik te maken van Google Alerts kunt u ook zoeken naar potentieele kopers(prospects) voor uw product of dienst die uw aanbiedt.Een voorbeeld is een bedrijf dat catering spullen verkoopt aan catering bedrijven in Rotterdam. Een voorbeeld alert kan zijn “rotterdam traiteur” , “catering Rotterdam” en andere gerelateerde termen om op de hoogte te blijven van nieuwe catering bedrijven in de buurt van rotterdam.

7. Activiteit van syndicated content tracken
Als u syndicaat inhoud zoals artikelen naar artikel sites indient, online persbericht (naar PR syndication diensten) of blogs (tot aggregators blog), zal Google Alerts u op de hoogte te houden waar uw content precies gesyndicate is.
GA informeert uw via uw mail zodra Google uw inhoud geindexeerd heeft.  Om hoger te ranken is indexeren van uw backlinks een must.

8. Controleren op plagiaat en dubbele inhoud
Dit is een lastigere taak dan voorgaande omdat op elke post plagiaat gepleegd kan worden.  Maar als u toch het vermoeden heeft dat er plagiaat gepleegd is op bepaalde content van uw blog artikelen waar u moeite voor heeft gedaan dan is gebruik maken van Google alerts een optie.Een andere optie is copyscape. Deze vergelijkt uw inhoud met andere sites en kan dezelfde stukken eruit pikken.

Dit is vooral relevant voor SEO omdat dubbele inhoud kan zorgen voor index-uitsluiting en Google alerts biedt hier een uitstekende oplossing voor.

Tags: google alert, google alerts

One Response to Kracht van google alerts

  1. Irene Reydon on 21/08/2012 at 10:14

    Ik ontvang vaak mails over Loopbaanadvies van concurenten, die hetzelfde doen als ik.
    Hoe kan ik zelf een Google alert maken , bijv, “Loopbaanadvies Reydon HR” en “Outplacement Reydon HR” en “Professional Organiser Irene Reydon”?

    Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen.

    Met hartelijke groet, Irene Reydon Amsterdam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

mulberry sale spyder womens jacket cheap new balance 574 mulberry outlet cheap new balance 574 arcteryx outlet mulberry sale spyder womens jacket mulberry sale spyder womens jacket mulberry outlet mulberry outlet new balance 574